Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna vi får kring kvittoredovisning. Tänk på att denna funktion endast gäller för leverantörer som inte är anslutna till oss. Här kan du se om din leverantör är ansluten.
Har du andra frågor om ditt friskvårdsbidrag hittar du svaren här.
För att registrera ditt kvitto gör du enligt följande rutin:
Sista dag för kvittoregistrering vid köp hos en ej ansluten leverantör är senast den 14 november. Om du gör friskvårdsköp hos en icke ansluten leverantör efter detta datum kommer du behöva vänta med att registrera det till efter årsskiftet och då kommer nästa års bidrag att användas. Observera även att sista dag för att registrerade postkvitton ska vara oss tillhanda är den 21 november och sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton är den 27 november.
Observera alltså att inga nya kvitton kan registreras efter 14 november.
Viktiga datum för kvittoregistrering.
14 november: sista dag för kvittoregistrering (observera att kvittoregistrering endast kan göras om leverantören inte är ansluten)
21 november: sista dag för registrerade postkvitton att vara oss tillhanda
27 november: sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton
Kom ihåg att det enklaste och bästa sättet att nyttja ditt friskvårdsbidrag är att gå till någon av våra anslutna leverantörer. Då slipper du både att ligga ute med utlägg och att kvittoredovisa och kan då dessutom använda ditt friskvårdsbidrag ända fram till nyårsafton. Klicka här för att hitta alla våra anslutna leverantörer.
Det är formatet på kvittot när du får det från leverantören som bestämmer vad det är för typ av kvitto. Får du kvittot i pappersformat är det ett papperskvitto. Får du kvittot på mejl, sms, i en app eller likande så är det ett elektroniskt kvitto.
När du gör köp hos en ej ansluten leverantör och sedan registrerar kvittot på vår hemsida måste du registrera kvittot i dess ursprungliga form. Detta då kvitton måste sparas i dess ursprungliga form enligt svensk bokföringslag. Vi måste få in kvittot i dess ursprungliga form för att vi ska kunna godkänna och ge ersättning för ditt köp.
Om du har ett papperskvitto är det viktigt att du tar en kopia på originalet och behåller för egen del innan du postar det till oss.
Vad är ett papperskvitto?
Vad är ett elektroniskt kvitto?
Observera att det inte är okej att skicka in fotade papperskvitton digitalt.
Det är viktigt att du tar en kopia på originalet och behåller kopian för egen del innan du postar originalet till oss.
Sedan skickar du ditt papperskvitto till följande adress:
Epassi Sweden AB
Att: Supporten
Ynglingagatan 16
113 47 Stockholm
Ditt kvitto behöver ha följande information:
Nej, vi kan enbart ta emot kvitton från leverantörer som inte är anslutna till oss.
Det är möjligt att lämna in kvitto från föregående år om ditt kvitto har ett köpdatum mellan 1a november och 31a december.
Notera att även om du lämna in kvitto från föregående år så är det årets bidrag som belastas.
En friskvårdsaktivitet som är en behandling ska vara av enklare slag och av mindre värde och får då inte kosta mer än 1000 SEK per tillfälle.
Utöver det finns det ingen maxgräns. Du får utbetalt den summa du begär om ditt friskvårdsbidrag täcker summan (om du inte har en policy från din arbetsgivare som säger något annat).
Kompletterande handlingar måste inkomma till oss i samma format som du själv mottog dem, då kvitton måste sparas i dess ursprungliga form enligt svensk bokföringslag.
Observera att Epassi endast kan ta emot kvitton för digitala friskvårdsapplikationer som är inköpta genom App Store eller Google Play.
Vi kan inte ta emot köp som är gjorda på andra digitala inköpsställen och kan inte hantera annan valuta än svenska kronor.
Underlagen från dessa inköpsställen måste innehålla följande information:
Vid registrering av ditt kvitto ber vi dig att ange följande som organisationsnummer om inget svenskt nummer framgår av kvittot: 000000-0000
Nej. Friskvårdsbidraget är personligt och du kan endast få ut pengar för din del av banan/aktiviteten. Om du t.ex. har betalat banhyra för padel som kostar 400 kr så kan du enbart begära ut 1/4 av summan (om ni var fyra som spelade), alltså 100 kr.
Nej. Köpet måste ha genomförts under tiden du hade en aktiv anställning på ett företag som har Epassi som leverantör för friskvård.
Nej. Vi måste kunna se att fakturan är betalt. Då behöver du även skicka in en betalningsbekräftelse som styrker att fakturan är betald. Det kan vara ett bankutdrag eller en swishbetalning. Vi måste se när och till vem betalningen gått.
Ja - om köpet avser en leverantör som inte är ansluten till oss.
Nej - om leverantören är ansluten till oss. Då måste köpet ske via Epassi. Oavsett om det är ett annat organisationsnummer på kvittot.
Ja, du kan registrera ett utländskt kvitto.
Kvittot registreras under kvittoverktyget ”registrera ditt kvitto”.
I registreringen måste du ange tio stycken 0:or i fältet för organisationsnummer, annars kommer du inte kunna registrera den.
Notera att vi endast kan ta emot utländska kvitton som debiterat er i SEK. Kvittot behöver även vara på svenska eller engelska. Utöver det gäller samma krav som ett svenskt kvitto.
Utbetalningen för ditt redovisade kvitto sker direkt från Epassi och inte via lön hos din arbetsgivare. Betalningen genomförs alltid månaden efter att kvittot blivit godkänt av Epassi, kring den 25:e. Observera att det kan ta ca tre arbetsdagar efter den 25:e innan pengarna syns på ditt konto.
Sista dag för kvittoregistrering vid köp hos en ej ansluten leverantör är senast den 14 november. Om du gör friskvårdsköp hos en icke ansluten leverantör efter detta datum kommer du behöva vänta med att registrera det till efter årsskiftet och då kommer nästa års bidrag att användas. Observera även att sista dag för att registrerade postkvitton ska vara oss tillhanda är den 21 november och sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton är den 27 november.
Observera alltså att inga nya kvitton kan registreras efter 14 november.
Viktiga datum för kvittoregistrering.
14 november: sista dag för kvittoregistrering (observera att kvittoregistrering endast kan göras om leverantören inte är ansluten)
21 november: sista dag för registrerade postkvitton att vara oss tillhanda
27 november: sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton
Kom ihåg att det enklaste och bästa sättet att nyttja ditt friskvårdsbidrag är att gå till någon av våra anslutna leverantörer. Då slipper du både att ligga ute med utlägg och att kvittoredovisa och kan då dessutom använda ditt friskvårdsbidrag ända fram till nyårsafton. Klicka här för att hitta alla våra anslutna leverantörer.
Sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton är den 27 november.
Observera dock att inga nya kvitton kan registreras efter 14 november.
Viktiga datum för kvittoregistrering.
14 november: sista dag för kvittoregistrering (observera att kvittoregistrering endast kan göras om leverantören inte är ansluten)
21 november: sista dag för registrerade postkvitton att vara oss tillhanda
27 november: sista dag för kompletteringar av redan registrerade kvitton
Då kan du ringa oss på telefonnummer 08-555 172 20 eller fyll i formuläret här.
Våra öppettider är måndag-fredag kl. 08:30-17.00.
Öppettiderna kan komma att ändras på grund av helgdagar och utbildningsdagar.
Lämna en supportbegäran här.
Integritetspolicy Friskvård & Måltid
Integritetspolicy & allmänna villkor Lunchkort
Kortrestriktioner 3D Secure FX valutaomräknare
Detta Visa-kort är utfärdat av Enfuce i enlighet med licens från VISA Europe Limited. Enfuce är vederbörligen auktoriserad och reglerad av den finska finansinspektionen som ett betalningsinstitut för elektroniska pengar enligt lagen om finansinstitut från 1994. Företagsregistreringsnummer 2992502-3.